Morbidelli Motorsport Museum : Once upon a time

ENG_In collaboration with Giancarlo Morbidelli construction of Motomuseo Morbidelli in Pesaro in Via Fermo that collects the private collection of vintage motorcycle with passion Giancarlo Morbidelli he has collected in over 50 years all over the world collecting unique pieces then restored and now on display in over 3,000 m. of exhibition space constituting the largest private collection multi brands in Europe.
With the disposal of the Morbidelli factory in Pesaro and the passage of the brand and production activities from MOFIN Group at SCM Group ownership we have found itself faced with the problem of use of real estate for industrial use of the plant in Via Fermo in Pesaro.
The first step was the transfer of the valuable collection of vintage bikes from the shed site inside the Villa Morbidelli in San Rocco di Pesaro (ex Villa Benelli) in the first two buildings of the plant decommissioned in Via Fermo.
The transfer and placement of vintage motorcycles Giancarlo Morbidelli took place thanks to a project and a building practice I followed once conceived the exhibition on the basis of a “platform-type model” replicated and assembled to form the ‘ entire exhibition environment then expanded in the following years in the two neighboring buildings, partly converted into a workshop, storage and exhibition of relics bequeathed to the Museum by order of the Family Dorino Serafini.
Giancarlo Morbidelli I designed the “Morbidelli Corner” in the “Barber Vintage Motorsports Museum” in BIRMINGAHM Alabama, USA where I went as a designer of Moto Morbidelli Museum of Pesaro.
For MOFIN (Morbidelli Financial) I followed the construction and transformation into temporary headquarters of the Professional School and the Regional Job Centre for the use of Pesaro that for over a decade has had its headquarters in the former factory Morbidelli in Via Fermo .
With the involvement by the municipality of Pesaro for the management and development of Motomuseo Morbidelli (first collection of motorcycles in Europe according to the World multibrand only Barber of Birmingham) promises a development of the museum complex dedicated to synergistically with engines Benelli Museum.

ITA_In collaborazione con Giancarlo Morbidelli allestimento del Motomuseo Morbidelli in Via Fermo a Pesaro che raccoglie la collezione privata di moto d’epoca che con passione Giancarlo Morbidelli ha raccolto in oltre 50 anni in tutto il mondo raccogliendo pezzi unici poi restaurati ed oggi esposti in oltre 3.000 mq. di superficie espositiva costituendo la più grande collezione privata multimarche in Europa
Con la dismissione dello stabilimento Morbidelli di Pesaro ed il passaggio del Marchio e delle attività produttive dal Gruppo MOFIN al Gruppo SCM la proprietà si è trovata di fronte al problema di utilizzo del patrimonio immobiliare a destinazione industriale dello stabilimento di Via Fermo a Pesaro.
Il primo passo è stato il trasferimento della preziosa collezione di moto d’epoca dal capannone sito all’interno della Villa Morbidelli a San Rocco di Pesaro (ex Villa Benelli) nei primi due capannoni dello stabilimento dismesso in Via Fermo.
Il trasferimento e la collocazione delle moto d’epoca di Giancarlo Morbidelli è avvenuto grazie ad un progetto e ad una pratica edilizia da me seguita una volta ideato l’allestimento sulla base di un modello di “pedana tipo” replicabile ed assemblabile a formare l’intero ambiente espositivo ampliato poi negli anni a seguire nei due capannoni limitrofi in parte adibiti ad officina, deposito ed esposizione dei cimeli lasciati in eredità al Museo per disposizione della Famiglia Dorino Serafini.
Per Giancarlo Morbidelli ho progettato il “Morbidelli Corner” all’interno del “Barber Vintage Motorsport Museum” di Birmingahm in Alabama USA dove mi sono recato in qualità di progettista del Moto Museo Morbidelli di Pesaro.
Con l’interessamento da parte del Comune di Pesaro per la gestione e lo sviluppo del Motomuseo Morbidelli (prima collezione di moto multimarca in Europa secondo al Mondo solo al Barber di Birmingham) si prospetta uno sviluppo del polo museale dedicato ai motori in sinergia con il Museo Benelli.